maandag 4 april 2016

Courgette lasagna's - Mijn Toppertje! Zucchini Lasagna

Vandaag ga ik mijn TOPrecept met jullie delen. Ik moet toegeven dat ik veel dingen pin, maar dat er maar weinig gemaakt worden. Soms valt zo een recept tegen, maar dit is een echte blijver! En iedereen waarvoor ik hem reeds maakte, vraagt het recept en maakt het nadien ook.
Today I'm gone share my TOP recipe. After I made it for the first time, I realised this was something I would make again and again and again. I didn't found out myself, but I translated it. So here's the link from the blog where I picked from the mustard (this is a Dutch saying, but I don't think this is correct English) http://www.cookingclassy.com/2015/06/lasagna-zucchini-boats/

Ingrediënten (voor 4 volledige courgettes)

Per volwassene dien je 1 tot anderhalve courgette te rekenen. Afhankelijk van de grootte van de courgettes en de honger.
Dit is dus voor 4 personen met een gemiddelde honger:
- 4 courgettes (gemakkelijkst zijn niet te lange, niet te kromme en 'gemiddeld dikke', ofwel het formaat dat gemakkelijkst in je ovenschaal past)
- 250gr ricotta (1potje meestal)
- 1ei
- veel peterselie
- zout
- peper
- basilicum
- pakje mozzarella (of 2)
- Parmezaanse kaas (eventueel reeds vermalen)
- +/- 300gr tomatensaus (naar smaak, met look, ajuinen,...). Ik maak mijn tomatensaus meestal zelf en maak dan ineens voor een paar keer. Van 4 tomaten een ajuin en dergelijke heb je genoeg voor 2a3 keer 4 courgettes te vullen.
- 250gr (gemengd) gehakt
Met de hoeveelheden kan je opnieuw wat spelen, eet je graag vlees, dan kan je dat wat meer doen (op de blog waar ik het recept haalde werd veel meer gehakt gebruikt, zie hun foto's). Vegetariërs zouden het vlees kunnen weglaten.

Het recept

- Was de courgettes grondig en snij de tsjoepjes er af. Snij de courgettes dan in de lengte en haal de pitten eruit.



- Meng in een kom de ricotta met het ei, peterselie, zout en peper
- Snij de mozarella in blokjes en vermaal de parmezaan
- Doe 1/4e van de mozarella blokjes en een beetje parmezaanse kaas in het mengsel met de ricotta, dit noem ik verder het kaasmengsel.
- Bak intussen het gehakt en maak de tomatensaus (of open een blik tomatensaus)
Mijn dampende pot tomatensaus (niet gemakkelijk te fotograferen)
- Vul de courgette helften met een laag kaasmengsel en nadien de tomatensaus en het gehakt. 



Op de foto doe ik eerst de tomatensaus en daarna het gehakt, maar het is makkelijker om deze al op voorhand te mengen. De enige reden waarom ik dit niet deed was omdat ik tomatensaus maakte voor meerdere keren en het gehakt was maar 1 portie. De overschot van de tomatensaus vroor ik in voor de volgende keer.
- Doe er nadien nog wat peterselie, basilicum en de rest van de mozarella en parmezaanse kaas over.

- 25-30 minuten in de voorverwarmde oven op 200°. Hoe korter hoe krokanter de courgette blijft, wat je voorkeur is.
Dit gerecht is ook lekker wanneer je het ingevroren opnieuw opwarmd, maar de courgette is dan eerder aan de plattere kant.
Deze zaten net iets te lang in de over want ik wou per sé ondertussen deze post schrijven, vandaar het bruinere kleurtje, maar nog steeds superlekker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten