zaterdag 1 oktober 2016

de dino applicatie uit stof

Het petekindje van mijn man is zot van dino's. Toen ik op een leuk dino stofje stootte, besloot ik me dan ook een metertje aan te schaffen zonder onmiddellijk een idee te hebben wat ik ermee zou maken.
Toen ik de silhouette fusible fabric stabilizer mocht uitproberen van Feëerieke wist ik direct wat ik ermee wou maken. fusible wat? Lees even mee.




Een stoere dino trui, welke 6-jarige is daar nu geen fan van. Het mooie stofje was ideaal voor een T-rex applicatie. Het initiële plan om zelf een trui van onder de naaimachine te laten rollen en nadien te bedrukken werd al snel overboord gegooid toen ik een goed afgewerkte groene sweater zag bij hema voor een prijs waarvoor het niet de moeite is om er zelf aan te beginnen. Ik twijfelde eerst nog omdat de rits mijn leuke idee doormidden zou snijden, maar uit praktische overwegingen (ieder kind vindt een trui die tot onderaan opengaat gewoon handig) besloot ik er toch voor te gaan en ik vind het helemaal stoer zo. De sweater wordt speciaal door de unieke dino die ik uit de stof sneed met de cameo, maar lees gerust verder ook als je geen cameo hebt. Door middel van sewable fabric interfacing kon ik de dino eenvoudig appliceren op de trui. Hij zit goed vast, maar er wordt toch nog aangeraden om hem rondom rond vast te hechten. Dat lijkt me ook het veiligste want als er ergens een klein hoekje loskomt beginnen kinderen daar toch maar aan te pulken.

Het is eigenlijk absoluut niet moeilijk. Ik volgde gewoon de instructies op de verpakking. Van deze stappen nam ik een foto maar de kwaliteit van de foto's is niet goed omdat het buiten nog donker was. Hoe dat komt, vraagt u zich misschien af? Na anderhalf uur draaien in bed besloot ik toch maar op te staan (om dan straks natuurlijk moe te zijn) en er aan te beginnen en ja in de herfst is het om 5u30 nog donker buiten.

Stap 1: knip een stuk fabric stabilizer iets groter dan de afbeelding die je wil uitsnijden. Om het gemakkelijk te maken knipte ik op de grootte van de cameo mat.














Stap 2: strijk het afgeknipte stuk met de ruwe zijde op de achterkant van de stof en duw goed door met het strijkijzer gedurende 2 sec (ik deed 5 sec voor alle zekerheid). (Omdat ik een groot stuk stof had knipte ik eerst een stuk stof uit dat iets groter was dan de cameo mat.)

















Stap 3: knip de stof en de fabric stabilizer op gelijke grootte
Stap 4: verwijder de 'liner' van de fabric stabilizer en kleef op de cutting mat met de fabric stabilizer naar beneden (= goede kant stof naar boven)

 

Stap 5: Gebruik de standaard instellingen: fabric van de cameo. Ik zette voor alle zekerheid het mesje op stand 4 ipv de aanbevolen 3 en verminderde de snelheid een beetje omdat ik dacht dat de tanden anders mogelijks niet zo goed zouden uitgesneden kunnen worden. Ohja wees niet te eigenwijs. Wanneer er staat dat je een nieuw mesje moet gebruiken, dan moet je een nieuw mesje gebruiken... (Ik gebruikte ook een nieuwe cutting mat omdat de oude mat niet meer zo goed kleeft en ik een beetje bang was dat de stof anders zou verschuiven tijdens het snijden. )
Stap 6: haal de uitgesneden figuur van je mat en bewonder het snijwerk van je cameo. Ik sneed de figuur ook nog eens heel klein uit en zelfs die is zeer goed gelukt!

 

 Kijk eens hoe goed de tanden gelukt zijn!




Stap 7: strijk de figuur gedurende 8 sec vast op het textiel. Naai het nadien vast met de hand of naaimachine.
P.S. Als je zoals ik een reeds afgewerkte trui (of iets anders) gebruikt zie je aan de binnenzijde natuurlijk wel de draadjes, maar welke 6-jarige valt daar nu over. Let ook op met eventuele zakken (ook enkel van toepassing wanneer je een afgewerkt stuk gebruikt): ik plaatste de figuur zo dat de zakken zoveel mogelijk openblijven na het vastzetten van de figuur.

Ohja, ik denk dat je dit ook kan gebruiken zonder cameo hoor, alleen moet je de figuur dan met de hand uitknippen en kan je veel minder detail in je tekening knippen. Een ideaal stof restjes verwerkings project!

Er staan nog enkele projecten op m'n to do lijstje om te maken met deze stof, maar hiervoor moet ik eerst nog wat stof kopen. Moeten? vraagt mijn man?? Ja hoor, 't is van moeten want ik heb nog passende effen katoen nodig. 

Silhouette fusible fabric stabilizer: Feëerieke (bestaat ook om niet meer vast te naaien, maar dat wordt enkel aanbevolen voor projecten waar je geen naaimachine noch wasmachine voor nodig hebt)
Dino stof is van Timeless Treasures. LesLisettes


Geen opmerkingen:

Een reactie posten