vrijdag 18 mei 2018

Moederdagconfituur

Mijn moeder is veel bezig met gezonde voeding dus geen beter kado voor haar moederdag dan iets om op te eten. Toen ik op haar blog potjes paardenbloemengelei zag verschijnen, wist ik dat ik dat eens wou maken. Alleen staan er in onze tuin niet genoeg paardenbloemen en had mijn moeder net het gras afgereden. Overal waar ik kwam keek ik dus goed rond of ik een mooi veld met paardenbloemen zag.

Ingrediënten: (hiermee vulde ik 2 middelgrote potjes)
- 200 paardenbloemen
- sap van 1 sinaasappel
- sap van 1 citroen
- 400ml water
- 2 takjes citroentijm (ik gebruikte gewone tijm)
- confituursuiker (van de soort 500 gr suiker voor 1 kg fruit); Ik halveerde deze hoeveelheid en voegde een aangepaste hoeveelheid van een zakje bioconfix toe (zie hier).

Bereiding:
- Pluk de bloemen.
- Knip de groene acherkant van de bloemen af met een schaar. (Tip wacht hiermee niet tot de bloemen toe zijn, ik vond dat moeilijker)
- Breng aan de kook met het sap van de citroen, sinaasappel, water en tijm en laat  5minuten koken.
- Haal de kom van het vuur en laat een nachtje trekken. Het ziet er inderdaad een beetje een heksenmengsel uit zoals Armande zegt.
- Zeef het mengsel en voeg 50gr suiker toe per deciliter sap (ik halveerde dus de hoeveelheid suiker)
- Breng het mengsel aan de kook en laat 5 minuten doorkoken.
- Voeg de bioconfix toe en laat nog eens 5 a 10 minuten koken.

Omdat we niet meer voldoende witte suiker hadden gebruikte ik Cassonade Graeffe (die lichtbruine 'kinnekessuiker'). Vandaar misschien de mooie oranje kleur.

En de gelei werd goed bevonden.

In mijn gids voor geneeskrachtige planten zocht ik de eigenschappen van paardenbloemen eens op: aansterkend, bloedzuiverend, eetlustopwekkend, galsecretie-bevorderend, laxerend, spijsvertering-bevorderend, urinedrijwend en vitamine C-aanvullend. Kortom alles wat een moeder nodig heeft dus ;-)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten