zondag 29 oktober 2017

#rouwkost - een ovenschotel met wortel, pastinaak en prei

Ik zocht eens een ander recept om iets te maken met pastinaak. Dit receptje van libelle lekker werd het en werd ondertussen al verschillende keren gemaakt.
De laatste keer dat ik het maakte, bracht ik een extra portie naar kennissen die een dierbaar familielid moesten afgeven. Ik noemde het rouwkost. Zoiets als kraamkost, maar dan om een beetje warmte te brengen bij het einde van een leven. Een manier om als de familie dat wil, een praatje te slaan.

Je hebt er niet veel ingrediënten voor nodig: prei, pastinaak en wortel. Verder nog enkele eieren, wat room en mosterd. Tot slot nog wat bouillon, geraspte kaas en wat kruiden.
In feite is het een beetje zoals een quiche, maar dan zonder deeg.
Kuis en snij de groenten (dit mag grof zijn). Ik verwarmde de oven op 180°C. Schik de groenten in een ovenschaal, overgiet met de bouillon en zet ongeveer 15 min in de oven. Klop intussen de eieren los met de room, ik deed er nog wat melk bij, en verder de mosterd, peper en zout. Giet in de ovenschaal, bestrooi met de geraspte kaas en laat nog een 10tal minuten gratineren.

Zo eenvoudig, lekker en snel klaar.
Perfect voor deze tijd van het jaar. Een deel van de groenten en de eitjes komen van 't Neerhof.

1 opmerking:

  1. Wat een mooi initiatief! Toen mijn vader stierf kregen we van onze Amerikaanse overburen (van Joodse afkomst) een mand vol eten. Dat vond ik heel erg lief.

    BeantwoordenVerwijderen